Demokratins bokfestival

Så var den över. Ett års plågsam väntan, inför uppdelningen av Bokmässan i tre separata festivaler och förlagsvärlden i olika fraktioner. Ett års anspänning inför sammanstötningen mellan nazister och motdemonstranter. 

Och visst var det otäckt. Jag kunde inte räkna till hur många poliser och piketbussar som svärmade runt centrala Göteborg och området mellan Världsmuseet och Bokmässan. Det gick inte att ta miste på allvaret, rädslan, hos de författare och aktivister jag mötte timmarna innan sammandrabbningen.

I maratonläsningen av Anne Franks dagbok, som Svenska PEN och Berättarministeriet arrangerat, föll det på min lott att läsa just det kapitel där Annes pappa kallas av SS att inställa sig.  På natten till den 30:e september vaknade jag av panikångest i mitt rum på 13:e våningen, som om jag varit instängd bakom en lönndörr på en vind i Amsterdam i väntan på Döden.

Men när jag sitter och hämtar andan i Bokmassans vackra cirkustält på Heden, lättad över att våldet uteblivit, är det en tanke som växte sig starkare och tydligare.  Göteborg har fått en bokfestival, och brutit Bokmässans monopol. En mångfacetterad bokfestival som låter konsten, litteraturen och yttrandefriheten ta plats inte bara inuti den mässlokal som anvisats för den, utan vägrar låta sig begränsas – och istället tar ett stort kliv ut i det offentliga rummet.

Samtidigt som den stora allmänheten gick den vanliga rundan mellan olika montrar och seminarier inne på mässan, fylldes både Världskulturmuseets salar och Bokmassans cirkustält av spännande, brännande aktuella samtal. Medan en del författare och förläggare bojkottade den ordinarie mässan helt, så valde några att delta på flera platser – ibland bara på de två alternativa mässorna, ibland både på den ordinarie och någon av de alternativa.

Samtidigt som NMR:s samling av adrenalinstinna nazister snabbt och effektivt stryptes ett massivt polisuppbåd, fylldes Heden av sambadansande kärleksdemonstranter i olika politisk färg, medan musiker från Göteborgs musikhögskola spelade upp till dans under parollen ”Folkmusik mot hetsgrupp”.  Utanför korvkiosken längst ut på hörnet av heden stod en minimalistisk manifestation: ”Vikingar mot rasism”, en både humoristisk och rörande liten grupp på fyra personer i medeltidsutklädnad. När demonstrationerna skingrats möttes aktivisterna upp på Världsmuseets Scener & samtal, upprymda och rosiga om kinderna, och salarna fylldes på nytt at publik. Bokfestivalernas Göteborg blev en färgstark konstnärlig och politisk performance.

Redan före denna dramatiska helg framstod Bokmässans beslut att låta Nya Tider ställa ut som omdömeslöst och skadligt. Men i efterhand borde man fokusera på  möjligheterna. Möjligheten att låta den turbulenta, såriga bokmässehelgen 2017 bli upptakten till en rikare, mer mångfacetterad festival, där fler röster och fler perspektiv får höras på Göteborgs gator, caféer och teatrar.

Göteborg borde låta sig inspireras av festivalernas Edinburgh. Bokfestivalen där är sedan flera årtionden  sammanflätad med både The Fringe och den internationella festivalen. Vid sidan om de traditionella författarintervjuerna och panelsamtalen hörs poesiuppläsningar, Spoken word och gränsöverskridande performances i universitets lokaler, på pubar och i parker, och trubadurframträdanden i Spegeltältet.

Festivalerna i Edinburgh växte fram som en direkt konsekvens av andra världskriget. Man såg ett behov efter en mötesplats för både lust och allvar efter krigets sorger. I sitt slutord till publiken på Scener & samtal säger den syriska författaren Samar Yezbek: “Jag tror på Ordet. På Ordets makt.” Bokfestivalernas Göteborg kan bara bli en ännu rikare, mer mångfacetterad tummelplats för alla som tror på Ordet, på den fria tanken.

Låt årets bokhappening i Göteborg bli upptakten till en demokratiskt sinnesvidgande litteraturhändelse. Låt debatterna blomma, låt bokhändelserna blir fler och mer mångfärgade.  Låt ställningstaganden brytas mot varandra, och aktivism samsas med konstnärlig pacifism, i en festival som firar Ordets makt.

 

Author: Sofia Nyblom

Jag är kulturjournalist, radioproducent och kritiker, baserad i Stockholm och med ett förflutet i USA, Italien och lite varstans. *** I'm a Swedish arts journalist and radio producer / director, based in Stockholm. Spent many formative student years in the United States and Italy .

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s