När går europeiskt kulturutbyte över i ren propaganda?

Kommentar i SvD 29/11

Ska en ungersk stad få det prestigefyllda uppdraget att agera kulturhuvudstad år 2023 – eller ska man i stället ställa in projektet det året? Den ungerske premiärministern Viktor Orbáns uppenbara ointresse av att föra en kulturell dialog med andra länder, får den EU-kommitté som fäller avgörandet att tveka. Om drygt två veckor tas beslutet.

en värld där populister sitter i regeringsställning i ett växande antal länder, tvingas internationellt verksamma kulturproducenter och -diplomater in i en allt trängre verksamhetssfär. Trump-kampanjens devis ”Make America great again” i kombination med en växande anti-Europa-kampanj bidrar till upplevelsen av att president Vacláv Hávels varning besannats: ”EU kan falla i dårars och demagogers händer”.

När sammanslutningen av europeiska kulturinstitut (EUNIC) i slutet av förra veckan bjöd in olika kulturaktörer till konferens i Stockholm på temat ”Cultural diplomacy in the age of populism”, citerades den tjeckiske dramatikern och presidenten Václav Hávels profetiska tal som han höll utanför Europaparlamentet 1994. Konflikten mellan goda intentioner och en problematisk politisk agenda blev smärtsamt tydlig. För var går gränsen mellan diplomati och propaganda – och när förvandlas projektet ”nation branding” till ren nationalism?

När den nationalistiska Orbán-regimen skickar ut ungerska nationaloperan på en världsturné uppfattas detta av liberalt sinnade européer som ett propagandaprojekt: ”Make Hungary great again”. Men hur ska man i så fall rubricera Sveriges iver att utnyttja framgångarna med Amanda Kernells ”Sameblod” för att marknadsföra Sverigebilden internationellt?

Samiska queer-aktivisten och poeten Timimie Märak representerar de konstnärer som ser sin konst kidnappad av politiska syften. Hon tvekar inte att under en paneldebatt benämna varje försök att presentera samisk kultur under svensk flagg som kulturimperialism, så länge det samiska folkets rättigheter inte tillgodoses. ”Hur ska man då uppnå en respektfull presentation av samisk konst?” frågar sig Stefan Ingvarsson, Sveriges kulturråd i Ryssland och besvarar själv frågan genom att ifrågasätta sättet att marknadsföra Sverigebilden internationellt.

Flera kulturråd vittnar likt honom om komplexiteten i att å ena sidan verka för en ärlig kulturell dialog, och å andra sidan hantera och bemöta populistisk propaganda i mottagarlandet. Sverigedemokraternas framgångar manar till självrannsakan både kring intoleranta karaktärsdrag i den svenska självbilden och kring ”Sverigefrämjandet”. Konsekvensen blir att man söker utbyten som inbjuder till identifikation, snarare än att framhäva svensk förträfflighet: i USA en satsning på Ola Larsmos emigrantroman ”Swede Hollow”, medan man i Ryssland bjudit in serietecknare i Malmö respektive Kazan – två städer med stor muslimsk befolkning – för att skildra muslimsk vardag i serieformat.

Storbritannien har på grund av brexit diskvalificerat sig självt, och den andra kandidaten, Ungern, framstår som ett problematiskt val av demokratiska skäl.

Den tydligaste konflikten på konferensen handlar ändå om ”Europa-branding”. Om drygt två veckor, den 14 december, ställs urvalskommittén för Europas kulturhuvudstad inför ett dilemma när man ska utse två kandidater till år 2023. Storbritannien har på grund av brexit diskvalificerat sig självt, och den andra kandidaten, Ungern, framstår som ett problematiskt val av demokratiska skäl.

Ulrich Fuchs, som leder kommitténs arbete, är uppriktigt bekymrad. Kan EU med gott samvete ge det prestigefyllda kulturhuvudstadsuppdraget åt ett land som Fuchs beskriver som neo-fascistiskt – ett land som bryter mot europeiska värderingar? Victor Orbán är uppenbart ointresserad av att öppna för dialog med andra länders kulturer. Valet mellan att ge Ungern uppdraget, eller att låta bli att utse en kulturhuvudstad år 2023 framstår som en ödesfråga, som kan definiera riktningen för den europeiska kulturella diplomatin under lång tid framöver.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s