Stämningsfull festkonsert – men släpp präktigheten

Recension i SvD 7/1 2019

Trettondagskonsert

Genre: Konsert
Regi: Ditte Hammar
Solister: Malin Byström, Peter Mattei. Värd och sång: Sarah Dawn Finer. Sveriges Radios Symfoniorkester, Hägerstens kammarkör, Hägersten A Cappella, Zero8
Var: Berwaldhallen
Verk: L Bernstein ur ”Candide”, R Wagner ur ”Tannhäuser”, P Tjajkovskij ur ”Eugen Onegin”, Sarah Dawn Finer ”Kärleksvisan”. Dirigent: Patrik Ringborg.

Två svenska operastjärnor, en musikalstjärna och ett gediget program bjuds under årets Trettondagskonsert i Berwaldhallen. Men trots kärleken som tema och röda festgirlanger saknas en karnevalisk respektlöshet, tycker Sofia Nyblom.

 

Med tre underbara röster på scenen lovar årets upplaga av Trettondagskonserten att bli en musikaliskt gnistrande, sista julklapp. Sopranen Malin Byström, SvD:s operapristagare år 2010 och i april 2018 korad till årets operasångerska vid International Opera Awards är för kvällen ihopparad med barytonstjärnan Peter Mattei, och Sarah Dawn Finer är sjungande värd.

Berwaldhallen är festklädd i röda draperade festonger och kristallkronor, och dirigenten Patrik Ringborg leder Sveriges Radios symfoniorkester med flygande start i Bernsteins uvertyr till ”Candide”. Kvällens första ”aha”-upplevelse är nog greppet att spela upp Germaine Tailleferres uvertyr till den aldrig spelade operetten ”Zoulaina” från 1931. I sin rytmiska och harmoniska uppfinningsrikedom framstår den som ett musikaliskt blueprint för Bernsteins extremt framgångsrika operett.

Stockholmspubliken har blivit bortskämd med Malin Byström i såväl Strauss Fältmarskalkinna som Giordanos Fedora, medan Peter Mattei oftare ses på La Scala och Metropolitan. Lyxig röstprakt i scener ur Wagners ”Tannhäuser” och Tjajkovskijs känslosamma ”Onegin”, som dominerar kvällen. Malin Byströms tonårsförälskade Tatiana vill man se i sin helhet efter kvällens inkännande porträtt, och Wagners Elisabeth kan bli inkörsporten till de lyriska Wagner-rollerna.

Kanske är det höstens turné med Schuberts ”Winterreise” som stänkt snökristaller i Peter Matteis röst. Rösten är sällsamt vacker i Wolframs sång till Aftonstjärnan och andra aktens prissång om kärleken ur ”Tannhäuser” till ackompanjemang av harpa och stråkar. Matteis krispiga konsonanter i duetten ur ”Onegin”, där sångarna växlade till svenska, får dramat att bära långt ut i salen, medan Byströms sammetssopran kostar en smula textförståelse.

Men trots den stämningsfulla finalen med Sarah Dawn Finers tolkning av ”A wonderful world” känns kvällen en smula präktig. En mer karnevalisk respektlöshet i repertoarvalet, varför inte ett möte mellan Dawn Finer och entertainern Peter Mattei (som nyligen släppte en Frank Sinatra-skiva), hade kunnat lyfta Trettondagskonserten till en nivå bortom det förväntade.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s