Opera om Martin Luther blir svårtuggad plakatteater

Schlagt sie tot!

Genre: Opera Regi: Peter Oskarson Medverkande: Dietrich Henschel, Thomas Volle, Jakob Högström,Reinhard Hagen, Inger Dam Jensen, Emma Lyrén m fl, Malmö operaorkester och kör, Malmöoperans barnkör. Var: Malmö Opera Text, musik: Bo Holten, Libretto: Eva Sommestad Holten, Tysk text: Jana Hallberg Dirigent: Patrik RingborgKoreografi: CarolineLundblad/Frauke Scenografi Kostym: Peter Holm Ljus: Per Sundin

Recension publicerad i SvD 2019-05-12

Reformationens våldsamma tidevarv har inspirerat till en grandios opera om Martin Luther. Men det svänger inte om detta stilistiskt spretiga verk som dessutom lider av en daterad iscensättning på Malmö Opera, tycker SvD:s kritiker Sofia Nyblom.

”Kanske är världen mogen för den stora kampen mellan Gud och Satan?” Det är den skrällen – kollisionen mellan Gud och Satan – som slår an tonen för ”Schlagt sig tot!” i det första, dånande ackordet. Undergångsstämningen, polariseringen och revoltandan under reformationen har en eggande aktualitet som inspirerat radarparet bakom prisade ”Livläkarens besök” (2009), Bo Holten och Eva Sommestad Holten, till ännu en historieopera, som vid urpremiären på Malmöoperan åtnjuter såväl lyxig rollbesättning som Patrik Ringborgs gedigna musikaliska ledning. 

Vad är det då som gör att både verket och Peter Oskarsons iscensättning känns som daterad plakatteater?

Eftersom detta är inte första gången den kontroversielle reformatorns liv blir
föremål för dramatisering, och Martin Luther själv såg musiken som ett bildande och enande verktyg, så kan det hela tyckas som en god idé. Förebilder finns det gott om; Wagners ”Parsifal”, Meyerbeers ”Profeten” och Philip Glass ”Satyagraha” behandlar alla polemiken kring karismatiska ledargestalter. Men trots förväntningarna så blir denna kombination av teologi och politik tyvärr svårtuggad, stereotypt kostymerad gubbopera som angår föga.

Vi möter i Dietrich Henschels plågade gestalt bildstormaren Luther, i lika delar Lenin och Ayatollah Khomeini, som plundrar kyrkorna på gudabilder och hetsar folket till uppror medan Erasmus av Rotterdam (en rakryggad, ståtlig Stefan Dahlberg) manar till besinning. Luther vacklar mellan aggressivt trots mot påven och önskan att införa gudomligheten i vardagen, men hans rådgivare, Thomas Volles elegante Melanchton, är den ende som förblir honom trogen när såväl Jakob Högströms Spalatin som Erasmus överger honom.

Två kvinnor bryter av mot patriarkatet: Emma Lyrén sinnligt glad som Luthers hustru, före detta nunnan Katarina Bora, och Inger Dam-Jensen i ett sympatiskt porträtt av Lucas Cranachs hustru Barbara. Ändå förblir operans persongalleri av munkar, nunnor och arga bönder endimensionella, likt de målningar av Lucas Cranach som släpas in och ut av en grupp figuranter – de som ena stunden raglande föreställer Luthers inre demoner, för att sedan springa runt i religiös trans.

Musikaliskt använder sig Bo Holten av modernistisk pastisch. Luthers egna
koraler och psalmer flätas in i stora körsatser, medan solisterna sjunger i ett
pratigt parlando som vilar på sparsamt orkestrerat ostinato. Men stilistiska
utvikningar – en vårkör à la ”Carmina Burana”, Wagnerianskt ominösa ackord, madrigalliknande inslag – splittrar uppmärksamheten, och det svänger helt enkelt inte.

”Schlagt sie tot!” är tyvärr ingen god katekes: efter att ha sett den är det svårt
att förstå hur Luther och hans gelikar kan ha bidragit till Upplysningen och
styrt om kursen för Europas, och hela västvärldens historia.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s